Türkçe

tr

Dil Seçimi

Dil Seçimi

SEO ve Dijital Medya Terimleri

Dijital Medya Terimlerinin Neler Olduğunu Biliyor musunuz?

Kariyerinizi SEO, sosyal medya ve Adwords uzmanı olarak mı sürdürmeyi hedefliyorsunuz? Peki, dijital medya terimlerine ne derece hakimsiniz? Kariyerinizi online dünyada şekillendirmek istiyorsanız sık sık karşınıza çıkacak olan dijital terimler hakkında mutlaka bilgi sahibi olmalısınız. 

Dijital pazarlama, e-ticaret, sosyal medya yönetimi ve SEO içerik editörlüğü gibi mesleklerde kullanılan ve sanal dünyanın çeşitli yönlerini, stratejilerini, etkilerini ve işlevlerini ifade eden dijital pazarlama terimlerine göz atmaya hazır mısınız? İşte, dijital pazarlama sözlüğü…

Dijital Pazarlama Sözlüğü – Mutlaka Bilmeniz Gereken Dijital Pazarlama Terimleri!

Firmaların ve markaların, müşterilerine ve satış hedeflerine ulaşma noktasında göstermiş oldukları çabalar ve uygulamış oldukları yöntemler dijital pazarlama olarak adlandırılır. Dijital pazarlamada kullanılan dijital reklamcılık terimleri ile sosyal medya terimleri şu şekildedir:

A/B Test: İstatistiksel olarak bir sayfanın  bir bannerın, bir butonun verimliliğini ölçmesi için yapılan farklılaştırma testi.

Account Manager: Hesap yöneticisi, sistem hesaplarının yönetilmesini sağlayanlara denir.

Acquisition Cost: Kazanma maliyeti.

Ad Blocker: Reklam engelleme yazılımı.

Ad Flight: Kampanya süresi.

Ad Spending: Reklam harcamaları.

Advertirial: Haber görünümlü reklam.

Ad Space: Reklam alanı.

Advergaming: Marka veya kampanya için yapılan oyun.

Aspect Ratio: Görselin yüksekliğinin genişliğine oranı.

Adsense: Google’ın görsel ve metin reklam platformudur.

Affiliate Marketing: Affiliate Marketing ’de reklam veren, ürünlerini ya da servisini internet ortamında pazarlamaları karşılığı yayıncılara satış ya da lead başına önceden belirlenen bir komisyon ödemesidir.

Ajaxz: Asynchronous JavaScript and XML vb. etkileşimli web uygulamaları oluşturmak için bir tekniktir. Ajaxçıktığından beri flash kullanımı gittikçe azalmıştır.

Algoritma: Bir arama motorunun organik arama sonuçlarında bir web sayfasının ilgi derecesini (ve dolayısıyla sıralamasını) belirlemek için kullanabileceği “kurallar” dizisi.

Alt Tag – Alt Txt: HTML de alt=”” kalıbıyla kullanılınır. Görsel içeriği arama motorları okuyamadığı için bunları tanımlayan ve anlamlandıran micro datalardır.

Anchor Text: Tıklanabilir metine denir.

Animated GIF: Birden fazla resmi bir araya getirerek frameler şeklinde peş peşe gelen animasyonlu görsellere denir.

App: Application (uygulama) teriminin kısaltması ve program teriminin eş anlamlısı. Uygulamalar, yazılımın içinde kodlanmış olan ve bilgisayar donanımına verileri manipüle etme veya görüntüleme talimatı veren bir dizi talimattan oluşur.

Automation Center: Otomasyon merkezidir.  Örneğin; mail sisteminin otomasyonun, kurgusunun yapıldığı alan.

Avatar: Sohbet odalarında, oyunlarda veya web sitesinde yardım işlevi olarak bir bireyi temsil etmek için kullanılan resim veya karikatür.

Averaj Sayfa Görüntülenme ( Pages Per Visit ): Her bir tekil ziyaretçinin, web sitesinde görüntülediği toplam sayfa adedine göre, bir ziyaretçinin sitede ortalama kaç sayfa gezdiğinin sayısıdır.

Bandwidth:Bant Genişliği. İletişim hattının iletim hızı – genellikle saniye başına kilobayt (Kbps) cinsinden ölçülür. Bu, İnternet bağlantınızın bir saniyede taşıyabildiği veri miktarı ile ilgilidir.

Banner (superbanner, leaderboard): İnternette yayınlanan ve genellikle bir sayfanın üstünde sabit bir şekilde yer alan uzun ve yatay çevrimiçi reklam.

Barter: Takas, değiş tokuş.

Behavioral  Targeting: Davranışsal hedefleme. Kullanıcı davranışına göre amaç belirleme.

Beta: Alfadan sonraki ilk aşama. Ortak alanda yayınlanan ve böylece hatalarının mümkün olduğu kadar büyük bir bölümünün tespit edilip giderilmesi ve kullanıcılar tarafından test edilebilmesi sağlanan bir uygulama (genellikle web sitesi).

Backlink: Bir web sayfasından başka bir web sayfasına Anchor Textile veya açık bir URL ile gönderilen bağlantıya denir.

Bandwidth: Belli bir zaman aralığındaki veri hareketine denir.

Blacklists: Bir web sitesinin Google kalite kurallarına uygun olmaması sonucu Google’ın web sitesini kara liste denilen spam içerikli siteler grubuna eklemesidir.

Blog: Bir web günlüğü olarak bilinir. Blog kullanıcılarına bloggers denir.

Bookmarks: Sık kullanılanlar olarak bilinir. Browserlarda genellikle imleme ve sık kullanılanlara ekle seçenekleri olarak kendilerini gösterirler.

Bounce Rate: Web sitesine gelen ziyaretçilerin hemen çıkma oranını ifade eder.

Branding: Markalaşma.

Brand Awareness: Marka farkındalığı anlamına gelmektedir.

Brand Value: Marka değeri.

Breadcrumb: Bir web sayfasının kategori ağaç hiyerarşisine denir.

Broadband: Her zaman açık olan ve standart çevirmeli bağlantıya göre daha yüksek bit hızı (128 kbps veya üzeri) sağlayan internet bağlantısıdır. Sayfalar daha hızlı yüklendiği ve öğeler daha hızlı indirilebildiği için daha iyi bir internet deneyimi sağlar.

Buffering: Ara Belleğe Alma. Bir akışlı medya oynatıcısının bir dosyanın bölümlerini dosyayı oynatmaya başlamaya yetecek miktarda bilgi toplanana kadar kaydetmesi.

Buton: Genellikle bir web sitesi sayfasında gömülü olarak bulunan kare biçimli çevrim içi reklam.

Business to Business (B2B): İki farklı şirket arası gerçekleşen ticarete denir.

Business to Consumers (B2C): Firma ile son kullanıcı arasında gerçekleşen ticarete denir.

Cache: Browserların, önceden ziyaret edilmiş  sitelerin verilerini hafızasında tutmasıdır.

Call To Action: Ziyaretçiyi harekete geçiren metin yazılardır. Örnek: Hemen İncele, Hemen Al, Sakın Kaçırma vb. gibi

Cap: Üst limit.

Capctcha: Yapılan işlemin ziyaretçi ya da bot tarafından yapıldığının anlaşılması için kullanılan testtir.

Cache Memory: Ön bellek. Hali hazırda görüntülemiş olduğunuz web sayfalarını saklamak için kullanılan bellek. Bu sayfalara döndüğünüzde, sayfalar daha hızlı yüklenirler çünkü ön bellekte saklanmışlardır ve internet üzerinden tekrar indirilmelerine gerek yoktur.

Click Fraud: Sahte tıklamalara denir.

Click Tracking: Tıklamaları takip etmeyi ifade eder.

Click-through Rate (CTR): Tıklama oranıdır.

Content Management System (İçerik Yönetim Sistemi): Web site içeriğini yönetebileceğimiz sistemlere CMS denilmektedir.

Contextual advertising: Bağlamsal reklam. Belirli bir zamanda bir kullanıcı tarafından görüntülenmekte olan web sayfası üzerindeki içeriğe hedeflenmiş reklam.

Customer Relationship Management (CRM): Müşteri ilişkileri yönetimi anlamına gelir.

Content: İçerik.

Conversion: Dönüşüm anlamına gelir. Belirtilen hedefin tamamlanması sonucu elde edilen kazanımı ifade eder.

Conversion Rate (CR): Dönüşüm oranını ifade eder, yüzde ile gösterilir.

Cookies: Kullanıcının belirli bilgilerinin depolandığı alandır.

Cost Per Action (CPA): Edinme başı maliyet olarak ifade edilir.

Cos Per Click (CPC – TBM): Tıklama başı maliyet anlamına gelir. Örneğin;  Adwords reklamları.

Cost Per Lead (CPL): Sabit bir ücret karşılığı üye kazanımı ifade eder.

Cost Per Mille (CPM – BGBM): 1000 gösterim başı gerçekleşen maliyete denir.

Cost Per Sale ( CPS): Satış başı maliyet.

Cross Marketing: Çapraz pazarlama olarak ifade edilir. Daha fazla satış getirmek için yapılan kurgu, kampanyalardır.

CSS (Cascading Style Sheets): Bir HTML belgesini biçimlendirmek için kullanılan yazılım dildir.

CTA: Call to Action: Yönlendirme butonlarına verilen ismin akronimi olan bu kavram, web sitelerinde kullanıcıları farklı sayfalara yönlendiren tüm bağlantı (link) ve butonlar için kullanılır.

Data Mining: Verileri ve datayı analiz ederek ilerlemeyi ifade eder. Gerçekleşmiş bir satışı, yenisi ile tekrarlatmak.

Database: Veri tabanı anlamına gelir. Bir sitenin bilgilerinin depolamasına verilen isimdir.

Data Import: Sisteme veri ekleme anlamına gelir.

Data Export: Sistemdeki veriyi dışarı aktarma anlamına gelir.

Dead Link: Bir siteye giden bağlantıların görüntülenemiyor olması sonucu sayfa linkine verilen isimdir.

DNS(Domain Name System): Alan adı sistemi olarak ifade edilir.

Digital Advertising: Dijital reklamcılık. Online medya araçlarını kullanarak tanıtım yapma.

Digital Media Planning: Dijital medya planlama.

Direct Marketing: Doğrudan pazarlama.

Display Advertising: Görüntüleme esaslı reklam, görüntülü reklam.

Ecommerce Tracking: E-ticaret istatistikleri anlamına gelir.

Electronic Payment: Elektronik ödeme anlamalına gelir.

E-Mail: Elektronik posta anlamına gelir. Online haberleşme aracıdır.

E-mail Marketing: Elektronik posta ile yapılan pazarlama faaliyetlerine denir.

Engagement: Katılım, etkileşim.

External Referrer: Web sitesinden dışarı giden bir URL’i ifade eder.

Expandable banner/skyscraper: Genişletilebilir banner/gökdelen. Kullanıcının eylemine göre, örneğin fareyi üzerine getirmesine göre, sayfada genişleyen reklam yerleştirmeleri.

FTP (File Transfer Protocol): Sunucuya dosya aktarımı yapmayı ifade eden protokoldür.

Firewall: Güvenlik duvarı.

Floating ad: Kayan reklam.

Frequency: Sıklık, frekans.

Geographical Targeting: Coğrafi hedefleme anlamına gelir.

Google AdWords: Google’ın reklam yönetimi için çıkardığı ürün.

Google Analytics: Google’ın web sitelerindeki ziyaretlerinden tutun tüm istatistiki analizleri alabileceğiniz (ziyaret tabanlı) bir ürün.

Graphical User Interface: Grafik kullanıcı ara yüzü.

Hard Bounce: Var olmayan yada hatalı mail adreslerine gönderilen maillerin iletilememesini anlamına gelir.

Heading Tags: H1, H2, H3, H4 tagları olarak da bilinen farklı amaçlarda kullanılan başlık taglarıdır.

Heat Map: Ziyaretçi hareketlerinin yoğunluğuna göre yapılan verilen sıcaklık haritasıdır.

Hidden Text: Bir web sayfasında gizlenmiş içeriğe hidden text denir.

HTML: Zengin metin işaret dili olarak ta bilinen, internet programlama dilidir. Şuanda html 5 kullanılmaktadır.

iFrame: İçeriğini asıl sayfa dışında başka bir siteden alan çerçevelerdir.

Impressions: Web sayfasının veya reklamın görünmesini, etkileşimini ifade eder.

In-House Ad: Kurum içi reklam.

Index: Bir arama motorunun taradığı sayfa sayısını ifade eder.

Interruptive formats: Kullanıcıların ekranlarında web içeriğinin üzerinde (ve bazen web sayfası görüntülenmeden önce) görüntülenen ve statik, tek sayfalı fırlama ekranlarından tam hareketli animasyon reklamlarına kadar çeşitli türleri bulunan çevrimiçi reklam formatları.

Keyword: Bir arama motorunda yapılan herhangi bir kelime veya kelime grubuna verilen ad.

Keyword Density: Anahtar kelime yoğunluğu.

Keyword Rankings: Anahtar kelime sıralamasını ifade eder.

LAN (Yerel Alan Ağı): Tek bir fiziksel konumda birbirine bağlı olan bilgisayarlar grubu.

Landing Page: Bir web sitesindeki açılış sayfasını ifade eder.

Lead: Potansiyel müşteriyi ifade eder.

Link: Web sitesine giden bağlantıya denir.

Load Tim: Bir sayfanın yüklenme süresidir.

Meta Tag: Bir web sayfasını arama motorlarının anlayacağı dilde anlatan web sitesindearasında ifade edilen dataları ifade eder, Örn: Meta Description, Meta Keywords

Mikro site: Bir reklama tıklanarak erişilen alt site. Kullanıcı, yayıncının web sitesinde kalır ama reklamcı tarafından sunulan daha fazla bilgiye erişim sağlar.

MP3: Bir .wav dosyasına göre 12 kat daha fazla sıkıştırılmış ses dosyası formatı.

MPEG: Video klipleri sıkıştırmak ve internet üzerinden iletmek için kullanılan dosya formatı.

NoFollow Link, NoIndex: Arama motoru botlarının takip etmesini istemediğimiz linklere eklenilen kod biçimidir.

Opt-in: Bir bireyin bir şirkete kendi verilerini pazarlama amacıyla kullanma izni vermesi.

Opt-out: Bir bireyin bir şirkete kendi verilerini pazarlama amacıyla kullanma izni vermediğini belirtmesi.

Open Source: Açık kaynaklı kodları ifade eder.

Overview: İstatistik genel bakış alanıdır.

Page Views

Bir sayfanın gerçekleşmiş gösterimlerini ifade eder.

Page Rank

Bir web sayfasının internet üzerindeki değerini ifade eder.

Paid Listing 

Ödemeli Listeleme Reklamcının listede yer almak için PPC modeline göre ödeme yaptığı arama sonuçları listesi. Bu liste genellikle sayfanın üst tarafında veya sağ alt tarafında, organik arama sonuçlarından ayrı bir bölüm olarak görüntülenir.

Pay Per Click, Pay Per Lead:Tıklama başına ödemeyi ifade eder, Lead ise ödemenin tıklama başına değil de bir hedefi gerçekleştirmesi üzerine ödemeyi ifade eder.

Pop-up: Bir web sayfasını örtecek biçimde açılan çevrimiçi reklam.

Publisher: Yayıncı manasına gelir.

Post Click Conversion (PCC): Yayınlanan reklamın amacına göre gerçekleşen tıklamaların oranıdır.

Ranking: Bir kelimenin arama motorlarındaki sıralamasını ifade eder.

Real Time Bidding( RTB): Gerçek Zamanlı Hedefleme, eş zamanlı olarak yapılan satma ve satın alma modelidir.

Referral: Bir web sitesi tarafından tavsiye edilmeyi ifade eder.

Return Visitor: Geri dönüş gerçekleştirmiş ziyaretçiyi ifade eder.

Revenue: Gerçekleşmiş geliri ifade eder.

RSS: Web sitesi içeriğini (genellikle bloglarda yer alan veya yeni web sitelerinde yer alan içeriği) işaretlemenize ve bu içerikteki yeni girdileri biriktirerek doğrudan bir kullanıcının bilgisayarına iletilebilecek kolay okunur bir formata dönüştürmenize olanak sağlayan yazılım.

ROI: Return On Investment, yani “Yatırım Geri Dönüşümü”nü ifade eder. Kar oranı olarak da bilinir.

Sandbox

Google tarafından uygulanan filitreleme yöntemidir.

Search Engine Optimization – SEO: Arama Motoru Optimizasyonu. Web sitelerini arama motorlarıkriterlerine göre optimize etme anlamı taşır.

SERP: Search Engine Results Page - Bir anahtar kelimenin arama motorlarındaki sıralamasının değişim durumunu ifade eden analize verilen isimdir.

Sitemap: Bir web sitesinin hiyerarşisinin, haritasının arama motorları tarafından düzgün okuması için yapılan site kullanım şemasıdır.

SMTP: Simple Mail Transfer Protocol - Türkçe ye cevirildiği gibi, kolay posta gönderim protokolü.

Spam: Kullanıcının talep etmediği e-mailleri ona göndermeye spam denir.

Spider: Web’de gezinen ve anahtar kelimelere göre endekslenmek üzere web sayfalarını toplayan program. Arama motorları tarafından, arama sonuçları sayfasının formüle edilmesi için kullanılır.

Targetting: Hedeflemeyi ifade eder.

Tracking: Bir kampanya veya site için istatistik toplamayı ifade eder. Kısaca takip etme diyebiliriz.

Trafik: Bir web sitesine gelen ziyaretçi sayısı.

Trends: Veri hacimlerinin yükselişini ve gelişiminin sağlandığı  sorgu ve istatistiklere denir.

txt: Web sitesi kök dizininde saklanan ve arama motorlarına kısıtlanan sayfaları ya da okumasını istediğimiz sayfaları gösteren dosya ismine verilen addır.

Unique Visitors: Bir web sitesine giren tekil ziyaretçilere denir.

URL Rewriting: Bir web sitesinin URL’lerini arama motorları için url friendly denilen yapıya çevirmek adına URL’lerin parametrik olmayan URL lere çevrilmesi işlemine denir.

Usability: Bir web sitesinin kullanıcı açısından ne kadar kullanılabilir olduğunun ölçülmesini ifade eder.

Whitelist: Beyaz liste ya da e-posta beyaz listesi, kullanıcının e-posta göndermesinin kabul edilebilir olduğunu düşündüğü irtibat kişilerinin listesidir; bu kişilerden gelen e-postalar çöp kutusuna gönderilmez.

Wi-Fi (Wireless Fidelity): İnternet’e kablosuz biçimde bağlanma kabiliyeti. Kafelerde, havaalanlarında vb. bulunan internet “hotspot”ları bu teknolojiyi kullanır.

SEO ve Dijital Medya Terimlerini Öğrenin Dijital Dünyaya Hakim Olun! 

Dijital pazarlama sözlüğünde yer alan tüm dijital terimler, gerek sosyal medya uzmanları gerekse e-ticaret uzmanları için geçerli olan kavramlardır. Eğer siz de kariyer hedeflerinizi dijitale çevirmek ve içerisinde yeni nesil teknolojiyi barındıran bir iş yapmak istiyorsanız yukarıda belirttiğimiz tüm dijital pazarlama terimlerini ezbere bilmelisiniz.

Buna ek olarak teknolojinin sürekli olarak gelişen ve değişen yapısına ayak uydurabilmek için günceli ve gündemi takip etmeli, ortaya çıkan en yeni teorilere hakim olmalısınız. SEO ve dijital medya terimlerini, el kılavuzu haline getirmeli ve kişisel gelişiminizi her fırsatta desteklemelisiniz.

[widget-133]

Yorum Yap