SEO Akademi Türkiye'nin En Çok Tercih Edilen SEO Kursu
Türkçe

tr

Dil Seçimi

Dil Seçimi

Sosyal Medya Kullanımının Tüketici Davranışlarına Etkisi Nedir?

Sosyal Medya ve Tüketim Arasında Nasıl Bir İlişki Var?

Dijital mağazaların günümüzde ne kadar önemli olduğu herkesin malumu. Artık fiziksel bir mağazaya gidip alışveriş yapmak, çoğu kişi için ikinci seçenek haline geldi. Yeni ürünler keşfetmek için mağazalara gitmektense sosyal medyadaki önerilere ve kullanıcı yorumlarına göz atmak, çok daha cazip bir fikir olmaya başladı. 

Özellikle de Y ve Z kuşağı söz konusu olduğunda sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkisi daha yoğun bir şekilde hissedilir oldu. Son dönemde yapılan pek çok araştırma da insanların satın almalarını planlamak için bir rehber olarak sosyal medyadaki bilgilere ve incelemelere güvendiğini ortaya koydu. 

Markaların Sosyal Medya Kullanımının Tüketici Davranışlarına Etkisi Nedir?

Artık tüm dünyada, pazarlama stratejilerinde son trend, ürünlerin sosyal medyada tanıtılmasıdır. Sosyal medya, potansiyel müşterileri etkileme sürecinden satın almaya teşvik etmesine kadar her aşamada aktif rol oynamaktadır. Halihazırda günümüzün satın alma davranışı da çevrim içi satın alma olarak adlandırılmaktadır. Şimdi, sosyal medyanın satın almaya etkisini tüketici davranışları üzerinden ele alalım.

1-İhtiyaç Oluşturur

Sosyal medya davranışları nasıl etkiler, biliyor musunuz? Sosyal medya, aslında hiç ihtiyacınız olmayan bir ürünü sırf popüler olduğu için ya da çevrenizdeki çoğu insanda bulunduğu için almanızı sağlar. Diyelim bir ayakkabı markası, sosyal medya platformlarında hızla yayılıyor. Tüm fenomenler bu ayakkabıyla fotoğraflar paylaşıyor ve ne kadar güzel/rahat olduğundan bahsediyor. Kısa bir süre içerisinde karşınıza çıkan tüm gönderilerde gözünüze bu ayakkabı ilişmeye başlıyor. Klasik moda algısı, bu kez sosyal medyada kendisini gösteriyor ve sosyal medyanın insan davranışları üzerindeki etkisi ortaya çıkıyor.

2-Sosyal Kanıt Etkisi Gücünü Gösterir

Sosyal medya kullanımının tüketici davranışlarına etkisi kendini en çok deneyimlenmiş durumlarda gösterir. Mutlu müşteriler, satılan ürünle çok şık görünen kişiler, övgü dolu yorumlar, poz poz paylaşımlar, markaya güven duyulmasını sağlar. Şöyle düşünün. Çocuğunuz için bir oyuncak bakıyorsunuz ve fikir almak için değerlendirmelere göz atıyorsunuz. Anne babalar, oyuncağı çocuklarının elinde paylaşmış, çocuklar mutlu, anne babalar mutlu, herkes mutlu… Artık sizi, o oyuncağı satın alma fikrinden ne uzaklaştırabilir ki? 

3-Promosyonlar Satın Alma Dürtüsünü Harekete Geçirir

Markaların sosyal medya kullanımının tüketici davranışlarına etkisini daha iyi anlayabilmeniz için günlük hayatta hepimizin yaptığı bir örnek vereceğiz. Diyelim ki bir adet ayakkabıya ihtiyacınız var ve bunun için bütçeniz 500 TL. Bir anda sosyal medyada almak istediğiniz X markasının, kampanya yaptığını, 2 ürün alımında araba için çekiliş kuponu dağıttığını görüyorsunuz. Ayakkabının fiyatının 350 TL olması, size bütçenizin altında olduğunu ve bu fırsatın değerlendirilebileceğini düşündürüyor. Ve bu alışverişi 700 TL harcayarak sonlandırıyorsunuz. İşte sosyal medya ve tüketim arasındaki ilişkinin özeti bu. Markalar, tek bir cümleyle cebinizden 200 TL daha parayı kolaylıkla alabiliyor.

4-Sahte İndirimler Kullanıcıları Cezbediyor

Sosyal medyanın insan davranışları üzerindeki etkisi, satın almanın her aşamasında net bir şekilde görülüyor. Markalar “Ekim Ayı İndirimi”, “Yaza Merhaba Fırsatları”, “Kışa Hazırlık Alışverişi” gibi kampanyalarla gerçek olmayan indirimler uyguluyor. Kullanıcılar ya ürünlerin birkaç gün önceki fiyatlarından haberdar olmadıkları için ya da belli başlı ürünlerde gördükleri indirimlere aldanarak alışveriş yapmaya başlıyor. Böylece kazanan taraf, yine markalar oluyor.

Sosyal Medya ve Tüketim Birbirinden Bağımsız Değerlendirilemez…

Markaların sosyal medya kullanımlarının tüketici davranışlarına etkisi çoğu zaman fark edilmiyor. Çünkü artık bu bir dijital pazarlama stratejisi olarak değil, algı tekniği olarak uygulanıyor. İnsanlarda ihtiyaç izlenimi yaratılıyor ya da ideal olanın “o” olduğu inanışı oluşturuluyor. Yani fenomenlerin giydiği ayakkabılardan giyerseniz siz de modayı takip eden, yenilikçi biri oluyorsunuz.

Ürünlerini satmak isteyen markalar da daha çok resim ve video paylaşıyor, etkileyici kombinler oluşturuyor, bu sayede de dönüşüm oranını artırıyor. Ayrıca güvenilen isimler üzerinden iş birlikleri yaparak tüketicilerin satın alma duygularını harekete geçiriyor. Peki, siz sosyal medya ve tüketim ilişkisi için ne düşünüyorsunuz?

[widget-134]

Yorum Yap