SEO Akademi Türkiye'nin En Çok Tercih Edilen SEO Kursu
Türkçe

tr

Dil Seçimi

Dil Seçimi

ROI Nedir? ROI Nasıl Hesaplanır?

Dijital Pazarlamada SEO’nun Yatırım Getirisi: ROI

ROI, İngilizcedeki “Return On Invest” kelimelerinin kısaltılmasından oluşan ve dilimizde karşılığı “Yatırım Getirisi” olan kavramdır. Sektör fark etmeksizin dijital pazarlamanın her alanında en çok müşteriyi çekebilecek şekilde pazarlama stratejisi üretip reklam yapmak isteriz. İşte, tam da bu noktada devreye ROI girer. 

ROI pazarlamaya ayrılan bütçenin ne kadar verimli kullanıldığını ölçebilmenize yardımcı olur. Pazarlama stratejisine karar verirken dikkat edilmesi gereken en önemli faktör, ROI yani yatırım getirisidir. Kısacası, ROI nedir diye merak edenler için konunun özeti, harcadığımız paranın karşılığında ne kadar para kazandığımızı belirleyebilmemizdir.

ROI Nasıl Hesaplanır? ROI Kaç Olmalıdır?

Dijital pazarlamada SEO açısından da ROI çok önemlidir. ROI yatırım getirisi, SEO çalışmalarının ne kadar verimli yapıldığını analiz etmemizi sağlar. Peki, ROI hesaplama nasıl olur ve ROI kaç olmalıdır? Yatırım getirisi hesaplamada ideal ölçüm şu şekildedir:

ROI= (Arama Sayısı x Tıklanma Oranı x Dönüşüm Oranı x Ortalama Satış Değeri) – Maliyet/Maliyet

ROI hesaplamada 2 önemli terim bulunmaktadır:

  • Tıklanma Oranı (CTR): Google’ın ilk sayfasında çıkan sitelerin tıklanma yüzdesi.

  • Dönüşüm Oranı: Web sitesini ziyaret edenlerin, web sitesinden bir şeyler satın alanlara oranı.

ROI Yatırım Getirisi Hesaplama Terimleri

Tıklanma Oranı (CTR), ilk sayfada yer alan web sitelerinin tıklanma yüzdelerini ifade etmektedir. Ziyaretçilerin %42’si yani neredeyse yarısı ilk sıradaki siteye tıkladığını düşündüğünüzde 1. sırada çıkmanın önemi daha iyi anlaşılmaktadır. Sıralamada aşağı düştükçe web sitelerinin tıklanma oranları da azalmaktadır çünkü bir anahtar kelimede hangi sırada çıktığınız sitenize gelecek ziyaretçi sayısı açısından çok önemlidir.

Dönüşüm oranı ise sitenize gelen ziyaretçilerin satın alma oranını ifade etmektedir. Başka bir deyişle de dönüşüm sağlayan ziyaretçilerin tüm ziyaretçilere oranıdır.

Örnek ROI Hesaplama 

Şimdi ROI’yi bir örnekle daha iyi anlamaya çalışalım. Bir şirket satışlarını arttırmak için pazarlama stratejisi geliştirmek istiyor ve SEO’nun satışları artırıp artırmayacağından emin olamıyor. Yapılan anahtar kelime analizlerinden sonra bir anahtar kelimenin aylık 45.000 araması olduğu tespit ediliyor. Şirketin web sitesi ilk sayfanın son sırasında bile olsa ortalama tıklama oranı %2.99 oluyor. Toplam ziyaretçilerin sadece %4’ünün 50 TL’lik ürünü satın aldığını farz edelim. Son olarak da bu şirketin aylık 1.000 TL SEO yatırımı yaptığını farz edelim. Şimdi bu yatırımın getirisini hesaplayalım:

Gördüğünüz gibi oranımız 1,691 çıktı. 1.000 TL yatırım yaptığımız için yatırım getirisi 1.000 x 1,691 = 1691 TL oluyor. 1.000 TL maliyetimiz vardı 691 TL ise satıştan elde ettiğimiz gelir oluyor. 

Dijital Pazarlamada ROI ile Başarınızı Ölçün!

Yukarıdaki hesaplamayı ilk sayfanın son sırası için yaptığımızı hatırlatmak isteriz. Daha üst sıralarda daha fazla gelir elde edebileceğimiz aşikardır. Ancak bu örneğin ilgili anahtar kelimede ilk sayfada olan web siteleri için geçerli olduğunu unutmayalım.

Sonuç olarak SEO çok fazla emek isteyen uzun vadeli bir çalışmadır. Yatırım getirisi de ilk zamanlarda kendini belli etmeyebilir. Ancak ilerleyen zamanlarda yatırdığımız miktardan çok daha fazlasını kazanacağımız aşikardır. Arama motorlarında daha üst sıralarda yer almak her zaman daha fazla ziyaretçi ve daha fazla kazanç demektir.

[widget-135]

Yorum Yap